Законодавство України закріплює соціальні гарантії, пенсії та грошові допомоги сім’ям військовослужбовців, що загинули під час захисту Батьківщини від повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України.
Відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» члени сім’ї загиблого військовослужбовця мають право на призначення їм пенсії по втраті годувальника.
Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 28.02.2022р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану» родичі загиблого військового мають право на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі 15 000 000,00 гривень.
Для отримання вказаних виплат слід звернутись до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військкомату) та зібрати об’ємні пакети документів, без яких виплати нараховані не будуть.
Які документи слід зібрати для отримання виплат?
Частину документів мають члени сім’ї загиблого. Паспорт і ідентифікаційний код осіб, що звертаються за виплатами, свідоцтво про смерть військовослужбовця, свідоцтва про шлюб та народження дітей, інші документи, що підтверджують родинні зв’язки.
Частину документів членам сім’ї слід отримати самостійно.
Наприклад, довідку про склад сім’ї та сумісне проживання на день смерті (для її отримання необхідно звернутись до Центру надання адміністративних послуг або сільської ради).
А от довідку про відкриття рахунку, назву та номер відділення АТ «Ощадбанк» за місцем проживання заявника слід отримати у відділенні банку. Для цього в АТ «Ощадбанк» відкривається спеціальний рахунок для отримання виплат і Банк видає довідку з повними реквізитами такого рахунку.
Документи, що знаходяться у військовій частині, де проходив службу загиблий воїн (особова справа військовослужбовця, грошовий атестат або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, витяг з наказу про виключення годувальника зі списків особового складу у зв’язку зі смертю та ін.) надсилаються цією військовою частиною за запитом до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військкомату).
Направлення заяв про призначення виплат
Після того, як всі документи зібрані та долучені до заяв, військкомат направляє заяви родичів для органів, що здійснюють нарахування та виплату пенсій та грошових допомог.
Заява про призначення пенсії по втраті годувальника з додатками направляється до Головного управління Пенсійного фонду України у відповідній області.
Заява про виплату одноразової грошової допомоги направляється до Міністерства оборони України, де розглядається Комісією з розгляду питань, пов’язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум.
Які строки призначення та виплати пенсії по втраті годувальника/одноразової грошової допомоги?
Строк розгляду документів про призначення пенсії по втраті годувальника складає 10 днів з дня надходження заяви. Але, з огляду на процедуру щомісячного нарахування пенсій, члени сім’ї загиблого, в основному, починають отримувати пенсійні виплати в наступному місяці після подання заяви.
Водночас пенсія нараховується з дня смерті годувальника, а отже з першими пенсійними виплатами родичі загиблого отримують і заборгованість за всі місяці поки готувались та збирались документи.
Строк розгляду заяви про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в законодавстві не визначений. В такому випадку процес нарахування та виплати слід контролювати самостійно або за допомогою адвоката.
Послуги юристів DLS GROUP:
- Первинна усна консультація стосовно конкретного випадку клієнта;
- Допомога в зборі та прискоренні отримання документів для отримання пенсії/одноразової грошової допомоги;
- Підготовка та направлення адвокатських запитів та заяв до військових частин, Військкоматів, Пенсійного фонду, контроль руху заяви клієнта в Міністерстві оборони/Пенсійному фонді;
- Подання та супроводження судових позовів.